maandag 27 november 2017

HANS WALRAVEN


Hoe heb je dit werk gemaakt?
HANS WALRAVEN: Ik ben een materiaalrealist, de verfstreken van acryl die ik gebruik worden prefab gefabriceerd op een glasplaat en daarna, daar waar nodig, op het canvas aangebracht. Voldoen ze niet dan worden ze er zonder pardon weer van afgetrokken. Voor iedere verfstreek tien anderen zullen we maar zeggen. Ik voel me soms meer een muzikant waarbij alle noten (verfstreken) autonoom blijven, en toch samen een harmonisch geheel vormen, voorzien van de nodige dissonanten.

Waarom heb je dit werk gemaakt?
HANS WALRAVEN: Iemand moet het doen. Ik voel me 'the only Material Realist in the village' zogezegd. Soms begin ik met een idee. Platte nieuwsgierigheid speelt ook een rol: waar gaat het naar toe met het lege canvas, hoe geven we daar een draai aan? Niet minder belangrijk: al doende bezig zijn met het oplossen van problemen, het wegwerken van ongelukken en uiteindelijk hopen dat het resultaat niet leidt tot een schilderij dat alle andere schilderijen overbodig maakt, want dan rest mij niets dan ledigheid.

HOE=HET NU stopt in 2018

Van 2008 tot en met 2010 in K13 in Velp en van 2012 tot en met 2017 in ACEC Apeldoorn vond jaarlijks de tentoonstelling en veiling HOE=H...