dinsdag 28 november 2017

CEES ANDRIESSEN


Hoe heb je dit werk gemaakt?
CEES ANDRIESSEN: Met potlood en krijt.

Waarom heb je dit werk gemaakt?
CEES ANDRIESSEN: Dit jaar neem ik met twee kleine tekeningen deel aan de tentoonstelling. Ik maak veel hout- en linosneden, maar van tijd tot tijd is er de behoefte en noodzaak om te tekenen. Deze noodzaak is mede ingegeven door de wens om niet in een routine te vervallen van dat wat je reeds kent, maar je steeds weer af te vragen “waarom” en of het ook 'anders' kan of, zoals de dichter zegt, 'geef mij maar een vraag en geen antwoord'.
 Ik vergelijk mijn grafiek wel eens met schrijven van brieven, het steeds weer zoeken naar woorden, het heroverwegen, het onzegbare benoemen. Het tekenen daarentegen is voor mij meer 'spreken', het directe en spontane. Aan een gesprek kun je nieuwe woorden toevoegen, maar het eerder gesprokene kun je daarbij niet ontkennen. Een tekening heeft dan ook een direct handschrift waarin je de gekozen ruimte zijn beTEKENis geeft. Natuurlijk zijn er raakvlakken met mijn grafiek vooral in het kleurgebruik, maar een getekende lijn kent zijn eigenheid, zijn twijfel en overtuiging en vertelt daarin zijn eigen verhaal.

HOE=HET NU stopt in 2018

Van 2008 tot en met 2010 in K13 in Velp en van 2012 tot en met 2017 in ACEC Apeldoorn vond jaarlijks de tentoonstelling en veiling HOE=H...