dinsdag 28 november 2017

BAS FONTEIN


Hoe heb je dit werk gemaakt?
BAS FONTEIN: Ik laat drie werken zien die zijn gemaakt van opaalplaten met plakfolie. Dit zijn platen voor in lichtbakken. Ik heb er ook drie lichtbakken van laten maken, maar was niet tevreden over het resultaat. Ik vond de losse platen beter werken, vandaar dat ik voor de tentoonstelling en veiling alleen de platen heb ingeleverd. Het fluorfolie is ook zo fel, dat het al bijna vanzelf licht geeft.

Waarom heb je dit werk gemaakt?
BAS FONTEIN: Het zijn tekeningen en teksten van de Braziliaans abstracte schilder Alvaro Seixas. Hij kocht jaren geleden een boekje van mij en sindsdien zijn we Facebook-vrienden. Op Facebook post hij werk uit zijn schetsboeken. Over zijn twijfels als kunstenaar en zijn zucht naar geld en roem. Ik vind deze schetsen zo eerlijk en raak, dat ik hem heb gevraagd of ik er een boek mee mocht maken. Dat heb ik dit jaar gedaan: een boek met zijn werk, maar wel in de stijl van mijn fluor-serie, een serie die gaat over de sociale positie van kunst en de kunstenaar. In mijn ogen zeer belangrijke thematiek, omdat het voor een belangrijk deel bepalend is hoe kunst eruit ziet en bekeken wordt.

HOE=HET NU stopt in 2018

Van 2008 tot en met 2010 in K13 in Velp en van 2012 tot en met 2017 in ACEC Apeldoorn vond jaarlijks de tentoonstelling en veiling HOE=H...