dinsdag 28 november 2017

AAFKE BENNEMA


Hoe heb je dit werk gemaakt?
AAFKE BENNEMA: Het is een cyanotype of blauwdruk. Dat is een oud fotografisch procedé, waarbij je twee chemische stoffen, in de juiste verhouding met water en met elkaar vermengd, op het papier aanbrengt. Wanneer je het mengsel aan zonlicht (uv-licht) blootstelt, verkleurt het. Spoel je het uit met water dan kleuren de gedeeltes die belicht zijn blauw. De onbelichte delen blijven wit. Op die manier maak je in feite een fotogram.

Waarom heb je dit werk gemaakt?
AAFKE BENNEMA: Het maakproces fascineert me. Het werkt snel en het is telkens verrassend. Een deel stuur je zelf, maar heel veel laat je over aan de techniek, het zonlicht en ook het toeval. De helft mag ook mislukken, wat mij betreft, en dat gebeurt ook. Het is heel fijn om niet alles in de hand te hebben! Ik ben bij toeval op het maken van cyanotypes gekomen. Ik zou een cursus geven, onder andere over het gebruik van cyanotypes. De cursus ging niet door en toen ben ik zelf maar met het materiaal gaan experimenteren… Gelukkig had ik er in eerste instantie geen bedoeling mee. Dat heeft het tot nu toe luchtig gehouden en die luchtigheid en speelsheid wil ik ook houden.


HOE=HET NU stopt in 2018

Van 2008 tot en met 2010 in K13 in Velp en van 2012 tot en met 2017 in ACEC Apeldoorn vond jaarlijks de tentoonstelling en veiling HOE=H...